יום הזיכרון תזכורת מחייבת ליום העצמאות-

Image by Eduardo Castro from Pixabay

 הערב יום הזיכרון לחללי מערְכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה, יום אבל לאומי במדינת ישראל להנצחת זכרם של חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה. והשאלה המתבקשת היא כיצד אנו לוקחים אחריות, ודואגים שהמשפחות השכולות לא יישארו לבד בכאבן? בנוסף, חיים ביניינו פצועים רבים שניצלו- בין שנכותם והפצעים ניכרים לעין ובין שהם הלומי קרב הסובלים מפוסט טראומה, שאיננה ניכרת לעין (אך ניכר מאוד עבור אלו החיים עימם)- עבורם צלקות הקרב והמלחמות נטבעו בהם.

איציק סעידיאן, נכה צה"ל בן 26 מאזור ירושלים ששירת כלוחם בגדוד 13 של חטיבת גולני והשתתף בליל הקרב הקשה בסג'עייה במבצע צוק איתן, הצית את עצמו השבוע ביום ב' אחר הצהריים, במשרדי אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה. מצבו של סעידיאן, שמוכר כלוקה בפוסט טראומה, מוגדר אנוש ויש סכנה ממשית לחייו. מסתבר שבעבר דחה משרד הביטחון כמה בקשות שלו להעלאת אחוזי הנכות שנקבעו לו. משפחתו הנמצאת לצידו מסבירה כי הוא עשה זאת למען אלפי החיילים שעוברים את זה, וחווים שאין להם כתובת למענה ראוי.

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, שהגיע לבית החולים וחיבק את אמו של סעידיאן הגיב-
"אני שולח בשמי ובשם צה"ל כולו איחולי החלמה מהירה ומלאה לאיציק סעידיאן, לוחם לשעבר בחטיבת גולני שמאושפז ומצבו קשה". בין לוחמינו ואנשי המילואים שלנו נמצאים אלו שאת פציעותיהם לא ניתן לראות והם סוחבים בנפשם את צלקות הקרב משך שנים רבות. צה"ל ועם ישראל חבים חוב גדול לאלו אשר מסכנים את חייהם ואת נפשם למען הגנת המדינה ועלינו לעשות הכל על מנת להילחם למענם".

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין הוסיף כי הוא מתפלל לרפואתו של סעידיאן- "בין בנינו ובנותינו ששבו מהקרבות יש רבים, רבים מדי, שלא פוסקים מלהילחם. אנו רואים אתכם. כואבים אתכם. גם כשפצעי הגוף מגלידים, גם כשהכאב הפיזי שוכך, יש השבים ללא מנוח אל שדות הקרב של החיים. גם לאיציק, ולכל ילדינו שעודם נלחמים, אנו חבים את קיומה של מדינת ישראל. אנו אחראים לגורלם".

ולבסוף ראש הממשלה בנימין נתניהו שהתייחס גם כן- "ערב יום הזיכרון, אנחנו עדים לאירוע מזעזע. איציק סעידיאן, לוחם גולני ממבצע צוק איתן, הצית את עצמו בעקבות מצוקה נפשית גדולה. לצערי אני יודע שהוא לא היחיד בין הלוחמים שלנו שהוא במצוקה כזאת. שוחחתי עם יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן והבעתי זעזוע עמוק מהמקרה. אמרתי שאני מחויב לביצוע רפורמה מקיפה בדרך שבה אנו מטפלים בנכי צה"ל ובפצועינו".

ברור שכולנו מזועזעים ומתפללים על איציק סעידיאן, וליבנו עם המשפחה. האמירה וההתייחסות של המנהיגים ושלנו חשובה, יחד עם זאת, ההוצאה לפועל, והמעשים של כולנו הם שיעשו את ההבדל. בכל שנה, יום הזיכרון מזכיר לנו את המחיר הקשה והכואב שעלינו לשלם בכדי לחיות פה בארץ בבטחון, ובו בזמן מאפשר לכולנו להתייחד עם כאבן של המשפחות שאיבדו את היקר להן מכל, להוקיר ולחזק את תחושת השותפות והסולידריות. יום זה מצוין תמיד יום אחד לפני יום העצמאות, כדי לסמל ולהדגיש את הקשר שבין הנופלים ומסירות נפשם ובין תקומת מדינת ישראל.

החברה שלנו מורכבת מפרטים, ולבחירות של כל אחד ואחת מאתנו יש משמעות והשפעה שמתבטאת- בשירות הצבאי, בהגנה והבטחת קיומה של מדינת ישראל, וגם בהתנהלות השוטפת שלנו כפרטים. אחרי הכל, זוהי המחויבות שלנו לזכרם של הנופלים, עלינו לדאוג שהחברה שלנו תהיה מוסרית, אכפתית וערכית באמצעות המעשים, המעורבות והבחירות שלנו גם כיחידים וגם כחברה. יתכן שאיציק סעידיאן קורא לכולנו להתעורר כי ישנם לוחמים רבים ששרדו את שדה הקרב והם אומנם חיים, אך הם עדיין נלחמים בהתמודדות היומיומית שלהם עם הזיכרונות והטראומות שחוו. את הלוחמים הללו, שנותרו פצועים ומצולקים, יש לנו עוד סיכוי להציל. ולכן, מחובתנו לראות, לשמוע, להרגיש ולהכיר בהם ובמשפחתם באמצעות הגשת העזרה המיטבית הנדרשת לחיזוקם ולהחלמתם.

בנאום הרמטכ"ל ביום השואה, בשנת 1973, אמר רא"ל דוד (דדו) אלעזר ז"ל-
"לכו אל ספרי החללים, הם רבים יותר מן הספרים המהללים את הניצחונות. אנחנו עם אשר האנדרטאות שהקים לא היו אף פעם אנדרטאות ניצחון. על האנדרטאות שלנו חקוקים שמות הנופלים. אצל עמים אחרים תמצאו שערי ניצחון, ואילו סמלי הגבורה שלנו הם דווקא; מצדה, תל-חי וגטו ורשה – מקומות שבהם אמנם הפסדנו בקרב, אבל ניצחנו במלחמת הקיום של העם. דורנו ידע צער ודמעות. שכלנו בקרבות השחרור והתקומה את מיטב רעינו, בנים ובנות, שנפלו בכל מערכות ארץ-ישראל. דורנו ידע אימה, רצח ואת העמידה על הדם. למדנו לקח. לכן אנו מעלים את מחיר חיינו בעולם עוין וחסר רחמים, לכן אנו גאים כל-כך בחירותינו ונכונים להגן עליה. אנחנו עם שוחר שלום אשר אינו רוצה במלחמה. אבל כל הקורא אותנו אל הקרב, ימצא בנו אויב קשה עורף. אנו יורשים את ההיסטוריה שלנו, את כולה: את החרפה והקלון, התהילה והגאווה. אנו בני דור אשר בחייו חברו יחדיו השיח על העם היהודי שנהרג ומגילת העצמאות המבשרת את תחייתו."

יהי זכרם ברוך, ורפואה שלמה ומלאה לכל פצועי הגוף והנפש,
בשורות טובות,
וחג עצמאות שמח ❤️

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *