פרשת וישלח- תקציר!

פרשת וישלח היא הפרשה השמינית בספר בראשית.

בשבוע שעבר, בפרשת ויצא מסופר על מסע יעקב לחרן, נישואיו לרחל ולאה, בלהה וזלפה ו-11 הילדים שנולדו להם, 11 השבטים, ועל הרכוש הרב, הכולל צאן ובקר שצבר. השבוע, בפרשת וישלח מסופר על מסעו של יעקב בחזרה הביתה, לארץ כנען.

פרשת וישלח פותחת בתיאור המפגש הגורלי בין יעקב לאחיו, עשיו, לאחר ניתוק של יותר מ-20 שנה. יעקב חושש מאוד מהפגישה עם אחיו שתכנן להורגו על שגזל ממנו את ברכת אביהם, יצחק, ולמרות זאת הוא מקווה להתפייס עימו. לכן, יעקב מתכונן ומחלק את מחנהו לשניים. בנוסף, יעקב שולח שליחים לעשיו אחיו שיביאו לו מתנה הכוללת עדרים, כבשים, פרים וגמלים, וכמובן נושא תפילה לה' "(יב) הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו:  כִּי-יָרֵא אָנֹכִי…" (בראשית לב')

בלילה שלפני המפגש נאבק יעקב עם דמות לא מזוהה, כנראה מלאך שמיימי, ויעקב שגובר עליו דורש ממנו ברכה. אותה דמות מסתורית מברכת ומעניקה ליעקב את שמו החדש- ישראל. לאחר מכן, עשיו מגיע ולהפתעתו ולשמחתו של יעקב, עשיו רץ לעברו, נופל על צווארו, והשניים מתחבקים ומתפייסים. עשיו מציע ליעקב לבוא אתו אך יעקב מסרב. הוא מציע לעשיו לצאת לדרכו, והוא יעקב ימשיך בקצב שלו.
בהמשך, יעקב מגיע לפאתי העיר שכם ונוטה שם את אוהליו. בנוסף, הוא מקים מזבח להודות לה' על שהשיבו בשלום לארץ.
לאחר מכן, מסופר על דינה, ביתם של לאה ויעקב, שיצאה לטייל באזור, ושכם בן חמור, בנו של נשיא המקום, שרואה אותה, לוקח ואונס אותה. מיד לאחר מכן, שכם פונה לאביו ומבקש להתחתן עם דינה. בני יעקב זועמים על המעשה, ומשיבים להם בערמה שרק בתנאי שהוא וכל בני עירו ימולו את ערלתם, רק אז הם יכרתו איתם ברית, ושכם יוכל להתחתן עם דינה. אבל לאחר שהם נימולים, ועדיין כואבים ומתאוששים מהמילה, מגיעים שמעון ולוי למסע נקמה והורגים את כל הזכרים החיים בעיר, מוציאים את דינה מבית שכם, שובים את הנשים והילדים, ומחריבים את שכם.
יעקב אביהם, חושש כי תגובתם תעורר עליהם את יושבי כנען, אך האחים איתנים בדעתם "(לא) וַיֹּאמְרוּ:  הַכְזוֹנָה, יַעֲשֶׂה אֶת-אֲחוֹתֵנוּ." (בראשית ל"ד)

ה' מצווה את יעקב לעלות לבית-אל משכם. בדרך לבית-אל נגלה ה' אל יעקב שמאשר את שינוי שמו מיעקב לשם "ישראל", ומברך אותו בצאצאים ובירושת הארץ, ויעקב מקים מזבח בבית אל.

בדרך לבית לחם רחל יולדת את בנימין, בנה השני, והיא נפטרה בלידתו, ושם היא גם נקברת, על אם הדרך בין ירושלים לחברון. יעקב מקים מצבה על מקום קבורתה.

לבסוף, יעקב חוזר ליצחק אביו, ובהמשך מספרים לנו על פטירתו של יצחק אבינו בגיל 180 שנה. יעקב ועשיו קוברים יחד את יצחק אביהם.
הפרשה מסתיימת בתיאור שושלת עשיו.

השיעור מוקדש –
לרפואתם המלאה והשלמה של מזל בת עליזה, מאיר בן רחל, הדסה אסתר בת רחל, רוני בת דנה, ליאל-רחל בת דנה, יונתן בן דנה, גאיה בת שרון, שרון בת מזל, רחל בת לאה, פסיה אורי בת שרה איילה, דוד בן מיכל, רבקה בת תמרה, מירה בת סולי, אסנת בת שושנה, אברהם לייב בן חיה סאסל, מיכאל בן אסתר בינה, עמית אמנון חיים בן יעל, מעיין בת הדס, אביעד משה בן רחל שמחה, דניאל דב בער בן רבקה זלדה, רויטל בת קמר, קמר בת נור, שלמה בן ויקטוריה, גלית בת שושנה יוסלין, שושנה יוסלין בת מזל, דנה בת מזל, ואילנה בת מרגלית בתוך שאר חולי ישראל, להצלחתו ולפדיונו המלא של משה בן רבקה.
המשך שבוע טוב🌼

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *