פרשת שמיני- תקציר!

השבוע השביעי של פסח והשבת מחוברים. לכן, המאמר הבא הוא על הפרשה השבוע. פרשת שמיני היא פרשת השבוע השלישית בספר ויקרא. הפרשה מתחילה ב- "וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי קָרָא מֹשֶׁה לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו וּלְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל…" (ויקרא, ט)
הפרשה מתארת את היום השמיני, יום חנוכת המשכן. המשכן נבנה בהשקעה ובעבודה רבה על-ידי בני-ישראל במדבר סיני. בפרשה הקודמת נחנך המשכן ובפרשה שלנו מסכמים את חגיגות חנוכת המשכן. טקס המילואים של אהרון ובניו מסתיים ביום השמיני, עם הַקְרבת קורבנות, כשאהרון ומשה מברכים את כל העם, וכבוד ה' נראה אל כולם. נדב ואביהוא, בני אהרון, מחליטים מסיבות שונות להקריב "אש זרה"- שה' לא ציווה אותם, והם למעשה מועלים בתפקידם. ולכן, בתוך השמחה השלמה של חנוכת המזבח, הם, נדב ואביהוא, בניו של אהרון הכהן, נענשים ויוצאת אש מלפני ה' השׂורפת אותם למוות.
הפרשה מסתיימת בעניין אחר- סימני הכשרות של החיות השונות- בעלי החיים המוּתָרים והאסורים באכילה. למשל, בין הבהמות מותר לאכול חיות המַפריסוֹת פַּרסָה, שוסעות שֶסַע ומעלות גֵירה (כמו, פרה). מחיות המים מותר לאכול את בעלי הסנפיר והקשְׂקֶשֶׁת. העופות האסורים באכילה הן העופות הדורסים כגון הנשר, והנץ וישנם גם עופות לא דורסים כמו החסידה שאינם מותרים לאכילה. מוסבר שמשֶרֶץ העוף מותר לאכילה רק את אלו שיש להם כרעיים מעל לרגליים לנתר בהן על הארץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *