פרשת לך לך- תקציר!

Photo by David Billings on Unsplash

פרשת לך לך היא הפרשה השלישית בספר בראשית. בסוף הפרשה הקודמת, פרשת נח, התורה מספרת לנו על התולדות שלאחר המבול ועל משפחתו של אברהם אבינו. השבוע הפרשה כולה עוסקת באברהם אבינו ובסיפור חייו.
בפרשת לך לך אנו פוגשים לראשונה את אברם, הוא אברהם אבינו. ע"פ המדרש הוא אותו ילד שבגיל צעיר ניתץ את כל הפסלים של אביו, ושינה את פני כל העולם. אברהם אבינו הוא למעשה ראשון המאמינים ב-אל אחד ומייסד האומה העברית. כמו כן, השפעתו של אברהם ומעמדו כאמור היו בקנה מידה עולמי.

הפרשה פותחת ב-
"(א) וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה, בְּרָכָה". (בראשית יב')
הציווי הראשון של ה' לאברהם- לקום ולהתחיל מחדש, ללכת למסע לארץ לא נודעת- ארץ כנען. ה' מבטיח את ברכתו לאברהם ולצאצאיו. ואברם אכן קם, עוזב הכל והולך לארץ כנען.

הפרשה מתארת לנו כיצד בזמן הרעב בארץ כנען, נודדים אברם ומשפחתו למצרים. אברם מבקש משרה להציג את עצמה כאחותו ולא כאשתו בכדי שהמצרים לא יהרגו אותו בעקבות יופייה. אברם ניצל, ושרי נלקחת לבית פרעה, והתוצאה- ה' מעניש את פרעה בנגעים ומחלות. פרעה מבין ששרי היא למעשה אשתו של אברם והוא מחזיר לו את שרי, ואת כל הרכוש שנתן לו בעבורה, ומבקש מאברם ומשפחתו לעזוב ולחזור לארץ כנען.
בדרכם חזרה ממצרים לארץ כנען בכדי שלא תהיה מריבה בין אברם ולוט, ובין הרועים שלהם, אברם מאפשר ללוט לבחור את דרכו ואת השטח לבניית ביתו, והם נפרדים. לוט בוחר להתיישב באיזור כיכר הירדן ובסדום, ואברם מתיישב בארץ כנען. אך כשפורצת מלחמה בהמשך בין מלכי ארם נהרים למלכי ככר הירדן, יוצא אברם להציל את אחיינו לוט, שנפל בשבי.

לאחר מכן, כורת אברם את ברית בין הבתרים עם ה' שמבטיח לו ולזרעו שירבה אותו כעפר הארץ וככוכבים שבשמיים וכמו כן, מבטיח לאברהם אבינו ולזרעו את הארץ כולה, מנהר מצריים ועד נהר פרת.

בהמשך מתואר כיצד שרי, היא שרה אמנו, עדיין לא מצליחה ללדת. ולכן, היא מציעה שהגר, שפחתה, תלד לאברם בן במקומה. אך לאחר שהרתה הגר, היא איננה מכבדת עוד את גבירתה שרי, ובתגובה שרי מענה אותה, והגר בורחת מפניה למדבר. מלאך ה' מצווה את הגר לשוב ולסור חזרה למרותה של שרי, ומבטיח לה-"(י) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהוָה, הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֵךְ, וְלֹא יִסָּפֵר, מֵרֹב. (יא) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהוָה, הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן, וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל, כִּי-שָׁמַע יְהוָה אֶל-עָנְיֵךְ. (יב) וְהוּא יִהְיֶה, פֶּרֶא אָדָם–יָדוֹ בַכֹּל, וְיַד כֹּל בּוֹ; וְעַל-פְּנֵי כָל-אֶחָיו, יִשְׁכֹּן." (בראשית טז).  והגר אכן חוזרת ויולדת את בנה ישמעאל. אברם בן שמונים ושש שנה כשישמעאל נולד.  

שלוש עשרה שנים חולפות ללא שום אירוע מיוחד, ואז אברם זוכה להתגלות נוספת בה הוא מצווה על מצוות ברית המילה, ועל הבשורה שיהיה לו זרע משרה למרות גילם המופלג. יהיה להם בן ושמו יהיה יצחק, והבן הזה הוא שימשיך את הברית שכרת אברם עם ה', ברית עולם. גם בקשתו של אברם לישמעאל מתקבלת, וישמעאל יהיה לעם רב וגדול.
באותו מעמד ה' משנה את השמות של אברם ושרי לאברהם ושרה, " (ה) וְלֹא-יִקָּרֵא עוֹד אֶת-שִׁמְךָ, אַבְרָם; וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם, כִּי אַב-הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ…. (טו) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, אֶל-אַבְרָהָם, שָׂרַי אִשְׁתְּךָ, לֹא-תִקְרָא אֶת-שְׁמָהּ שָׂרָי: כִּי שָׂרָה, שְׁמָהּ." (בראשית יז')
בסיום הפרשה מתוארת ברית המילה שעשו אברהם והוא בן 99 ובנו ישמעאל בן 13, כמו כן אברהם מל את כל בני ביתו, ואת עבדיו. 

השיעור מוקדש –
לרפואתם המלאה והשלמה של מזל בת עליזה, מאיר בן רחל, הדסה אסתר בת רחל, רוני בת דנה, ליאל-רחל בת דנה, יונתן בן דנה, גאיה בת שרון, שרון בת מזל, רחל בת לאה, פסיה אורי בת שרה איילה, דוד בן מיכל, רבקה בת תמרה, מירה בת סולי, אסנת בת שושנה, אברהם לייב בן חיה סאסל, מיכאל בן אסתר בינה, עמית אמנון חיים בן יעל, מעיין בת הדס, אביעד משה בן רחל שמחה, דניאל דב בער בן רבקה זלדה, רויטל בת קמר, קמר בת נור, שלמה בן ויקטוריה, גלית בת שושנה יוסלין, שושנה יוסלין בת מזל, דנה בת מזל, ואילנה בת מרגלית בתוך שאר חולי ישראל, להצלחתו ולפדיונו המלא של משה בן רבקה. 

המשך שבוע טוב🌼

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *