פרשת כי תשא- תקציר!

השבוע הפרשה התשיעית בספר שמות, פרשת כי תשא שפותחת בפסוק : (יב) "כִּי תִשָּׂא אֶת-רֹאשׁ בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם .." (שמות, ל') עם ישראל מקבל את פקודת ההתפקדות הראשונה שלו שמתבצעת ע"י נתינת מטבע של מחצית השקל. התורה אומרת לנו שה' רוצה שנמנה כל אדם ואדם, כי כל פרט חשוב. הכסף שנאסף נספר, ולאחר מכן נתרם למטרה הלאומית, בניין המשכן.
תחילת הפרשה עוסקת בנושאים הקשורים במשכן אוהל מועד- מחצית השקל ,קטורת הסמים, בניית כיור רחצה לכוהנים, השמן למשיחת כלי המשכן, וציווי על שמירת קדושת השבת.

בהמשך מתואר כיצד מחכה עם ישראל למשה רבנו שירד מהר סיני, ולתחושתם משה רבנו מתעכב. היעדרותו הממושכת של משה מערערת את אמונתם, והם חוששים שמשה כבר לא ישוב. (א) "וַיַּרְא הָעָם, כִּי-בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן-הָהָר; וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל-אַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה-לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ–כִּי-זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לֹא יָדַעְנוּ מֶה-הָיָה לוֹ." (שמות, פרק לב) ולכן, בני ישראל יוצרים את עגל הזהב שישמש אותם לעבודת ה'.

ה' מספר למשה על החטא של בני ישראל, ומאיים להשמידם. משה מתחנן לפני ה' ומגן על עם ישראל, אך כשהוא יורד אל העם עם לוחות הברית, הוא רואה את עגל הזהב והמחולות סביבו; משה משליך את הלוחות ושובר אותם, אחר כך הוא משמיד את עגל הזהב, ומצווה להרוג את כל עובדי העגל. משה מודיע לעם שעליו לשאת באחריות על מעשיו, ובפרשה מצוין כי שבט לוי הינו השבט היחיד שלא היה מעורב בחטא העגל.

ה' נענה לבקשת משה וסולח לבני ישראל, ומשה עולה שוב אל ההר, לכתוב שם את הלוחות השניים. הפרשה עוסקת בעיקרה בסיפור חטא העגל ובהשלכותיו.
זמנה של הפרשה הוא כשלושה חודשים, מרדת משה רבנו מהר סיני בפעם הראשונה – ט"ז תמוז – עד קבלת הלוחות השניים ביום הכיפורים – י' תשרי.
בפרשה מוזכרים גם דינים הקשורים בשלושת הרגלים.

השיעור מוקדש –
לרפואתם המלאה והשלמה של מזל בת עליזה, מאיר בן רחל, הדסה אסתר בת רחל, רוני בת דנה, ליאל-רחל בת דנה, יונתן בן דנה, גאיה בת שרון, שרון בת מזל, רחל בת לאה, פסיה אורי בת שרה איילה, דוד בן מיכל, רבקה בת תמרה, מירה בת סולי, אסנת בת שושנה, אברהם לייב בן חיה סאסל, מיכאל בן אסתר בינה, עמית אמנון חיים בן יעל, מעיין בת הדס, אביעד משה בן רחל שמחה, דניאל דב בער בן רבקה זלדה, רויטל בת קמר, קמר בת נור, שלמה בן ויקטוריה, גלית בת שושנה יוסלין, שושנה יוסלין בת מזל, דנה בת מזל, ואילנה בת מרגלית בתוך שאר חולי ישראל, להצלחתו ולפדיונו המלא של משה בן רבקה.
המשך שבוע טוב🌼

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *