פרשת בראשית- הטוב והרע!

Image by Bela Geletneky from Pixabay

קרל גוסטב יונג, (פסיכולוגיה ודת, מבוא, עמ' 9) כתב ש-"דת שאינה יכולה להכיל בתוך מושג האל שלה את הרוע, שחווה כל אדם במפגשו עם המציאות, אינה מסוגלת להעמיד לרשות המאמין כלי שבאמצעותו יתמודד עם מציאות נפשית שמורכבת גם מחרדות, דחפים ושאר צרכים נפשיים."

מסביר לנו ראובן (רובי) ריבלין, נשיאהּ העשירי של מדינת ישראל "כאשר אלוהים אומר "יהי אור", הוא איננו מגרש את החושך. הוא מבדיל בין האור ובין החושך, לאור הוא קורא יום, ולחושך הוא קורא לילה. לא את האור מבקש מאיתנו התנך. התנך דורש מאתנו את הטוב, את המוסרי ואת הצודק. התנך מחפש את האדם הבוחר בכל יום. את האדם המתמודד עם הקושי, עם הרוע, ויכול לו.

ברוח הימים הללו אדגיש ואומר: לא הבחירה צריכה להטריד אותנו, אלא החשש מהעדרן של אלטרנטיבות ערכיות, שמתוכן עלינו לבחור. אל לנו להסס ולבחור. ועם זאת עלינו לזכור, יום ביומו, כי בחירה היא פעולה ערכית, המותנית בקיומן של אלטרנטיבות ברורות ומנוגדות: אור וחושך, טוב ורע, חיים ומוות." בספר דברים, פרק ל', נאמר לנו בבהירות- "(טו) רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם, אֶת-הַחַיִּים וְאֶת-הַטּוֹב, וְאֶת-הַמָּוֶת, וְאֶת-הָרָע…(יט) הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם, אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ–הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה; וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים-"

יכולת הבחירה עשויה להביא אותנו לתודעת גאווה, כוחי ועוצם ידי, אך אם ברצוננו להיות חלק אלו-ה ממעל, עלינו לבחור בטוב וישר, ולא בגלל הפחד מהעונש. לפני חטא עץ הדעת מסבירים חכמים היתה קיימת הבחנה ברורה בין טוב לרע. ובעצם, חטא עץ-הדעת עירבב את הטוב והרע בכל הדרגות ובכל הרמות בעקבות תאוות, מאווים וכו'. לעיתים, מה שיכול להראות כטוב מסתבר כרע. לכן, הבחירה שלנו צריכה להיות ממקום מקדם של יצירה וצמיחה, ממקום של אחריות להשפיע טוב בעולם. כי כח בחירת הטוב ממניעים ערכיים הוא זה שמשפיע על התנהלותו של האדם עלי אדמות, והוא גם זה שממשיך את מפעל הבריאה.

שבת שלום❤

השיעור מוקדש לרפואתם המלאה והשלמה של מאיר בן רחל, הדסה אסתר בת רחל, רחל בת לאה, פסיה אורי בת שרה איילה, רבקה בת תמרה, מירה בת סולי, אסנת בת שושנה, אברהם לייב בן חיה סאסל, מיכאל בן אסתר בינה, סיגלית חיה בת רבקה, עמית אמנון בן יעל, גפן בת הדס, הילי בת יעל, אביעד משה בן רחל שמחה, דניאל דב בער בן רבקה זלדה ואילנה בת מרגלית בתוך שאר חולי ישראל, ולהצלחתו ולפדיונו המלא של משה בן רבקה.

2 תגובות בנושא “פרשת בראשית- הטוב והרע!”

  1. דנה יקרה איזה בלוג נפלא!!!! ממש כייף לראות את הדרך שעשית…גאווה גדולה..אהבתי את העיצוב..את התמונות ואת הפורמט הנוח לקרוא את מה שכתבת…פשוט תענוג..יריעה גדולה של ידע וחיבור..מחכה לספר..וגם אהבתי את השם : דנה בפרשה!!! מקסים באהבה גדולה מיכל

    1. מיכלי אהובה, תודה על כל המילים הטובות. הבלוג הוא מתנה שקיבלתי מאחותי היקרה כך שהזכויות לגמרי שלה, הן העיצוב והן השם של הבלוג. תודה, בהערכה ובאהבה רבה, דנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *