פרשת אמור- מיום הזיכרון ליום העצמאות

תמונה מאת אדוארדו קסטרו מ- Pixabay

השבוע הפרשה מפרטת את כל המועדים החל מפסח ועד לסוכות ואת עיקר המצוות שבהן- קורבן הפסח, אכילת מצות, הנפת העומר וספירת העומר, תקיעת שופר, צום יום כיפור, סוכה וארבעת המינים.
הימים שבין פסח לשבועות נקראים ימי העומר על שם מצוות ספירת העומר המופיעה בפרשתנו: "(טו) וּסְפַרְתֶּם לָכֶם, מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת, מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם, אֶת-עֹמֶר הַתְּנוּפָה:  שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת, תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה. (טז) עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת, תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם; " (ויקרא כג). חז"ל הסבירו שהמצווה היא לספור בפה 'יום אחד לעומר', 'שני ימים' וכדומה.

מפרט אורי שכטר, מנהל אגף 'שורשים' בארגון רבני צהר,
"אחד מהנושאים המובאים בפרשתנו הוא ספירת העומר. פרשת אמור נקראת תמיד בעיצומם של ימי הספירה, המהווים תהליך של עבודה נפשית ותיקון המידות ברמה האישית והלאומית. כידוע 49 הימים לספירת העומר מחולקים לשבעה שבועות, כשלכל שבוע העבודה הנפשית המיוחדת לו.
השבוע הראשון המייחד את ספירת החסד, מסמל אהבה ונתינה אין סופית. לא ניתן להנהיג אם לא אוהבים את האנשים המונהגים. כשסיימתי את קורס הקצינים, אמא שלי לקחה אותי לחדרי בבה"ד 1 ואמרה לי: "זה שאתה קצין זה נחמד, אבל כדי להנהיג אתה חייב לראות בחיילים שלך לא רק מספר אישי, אלא נשמה. לכל אחד מהם יש אבא ואמא. כדי להנהיג אותם אתה חייב לאהוב אותם באמת".
השבוע השני של ספירת העומר מתמקד בספירת הגבורה המסמלת צדק ומשמעת. מנהיגות היא לא רק אהבה אלא גם גבורה, אבל גבורה יהודית בבחינת "איזהו גיבור הכובש את יצרו" . גבורה פירושה שליטה עצמית. מנהיג חייב לדעת לשלוט בעצמו. כתוב בספר משלי פרק ט"ז פס' ל"ב  "טוב ארך אפים מגבור, ומשל ברוחו מלכד עיר". אדם מתון, יודע להאריך את אפו ולהתגבר על כעס פנימי, טוב יותר מגיבור מלחמה היודע להתגבר רק על אויב חיצוני.
השבוע השלישי הוא שבוע ספירת התפארת המסמלת הרמוניה ורחמים. מנהיגות אמתית מסוגלת להתיר את התסבוכת שנוצרת, לא פעם, בין החסד לגבורה, בין פופולאריות זולה שמוכנה לתת ללא גבול לכולם בלי הפרדה בין טובים ורעים, לקשיחות המוכנה להעניק רק לפי הדין היבש. מידת התפארת לא מפשרת בין החסד והגבורה. היא מקבלת את הביקורת והקפדנות, אך מבקשת לנהוג במידת הרחמים ולתת גם למי שאינו ראוי.
השבוע הרביעי הוא השבוע של ספירת הנצח המסמלת סבלנות. מנהיגות אחראית ונחושה מבינה ש"עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה", אלא צריך להיות נחושים בעלי יכולת עמידה.
השבוע החמישי הוא השבוע של ספירת ההוד המסמלת את הענווה. מידת הענווה היא הבסיס לכל מנהיגות, בוודאי למנהיגות יהודית . משה רבינו אמר לקב"ה:  "מי אנוכי כי אלך אל פרעה וכי אוציא את בני ישראל מארץ מצרים". דוד שהיה מלך על ישראל, מנהיג צבאי, איש קדוש, בעל רוח הקודש אמר על עצמו: "אנוכי תולעת ולא איש". זהו תנאי בסיסי למנהיג אמתי. מנהיג שפועל מכוח העם ולא מהצד האישי שלו. זו אישיות כלל ישראלית. השבוע השישי מוקדש לספירת היסוד המסמלת התקשרות.  לאחר שהמנהיג תיקן את מידותיו חייב המנהיג להיות מחובר לעצמו אך גם לערכים שמעליו . מידת היסוד מסמלת את החיבור של המנהיג למה שלמעלה ממנו. מנהיג שמחובר רק לחיצוניות ולא לדברים הערכיים והחשובים באמת לא יוכל להנהיג. בהיותי מפקד במילואים באזור חברון, נכנסתי פעם ללשכתו של מח"ט חברון דרור וינברג וראיתי בהערכה רבה את ערמת הספרים שהייתה על שולחנו, מצד אחד מנהיג צבאי נחוש ומקצועי ומצד שני מנהיג ערכי ומחובר.
השבוע השביעי הוא השבוע של ספירת המלכות  (השפעה, מנהיגות) – רק לאחר שתדע להנהיג באהבה, בשליטה, ברחמים, בנחישות, בענווה ובחיבור לערכים רק כך יקבלו את מנהיגותך ותוכל להיות מנהיג שהשפיע על המשך התקדמותו של העם היהודי בדרכו."

השבוע אנו מציינים את יום הזיכרון ויום העצמאות. אנו מרכינים ראש לזכר כל חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה. שיברון הלב והגעגועים הינם יומיומיים על מי שהם היו, ועל מי שהם כבר לא יוכלו להיות, ולא רק ביום הזיכרון. אנו חיים במציאות שקוראת לכל אחד ואחת מאתנו לעשות מעשה. זוהי המחויבות שלנו לזכרם של הנופלים, לדאוג שהחברה שלנו תהיה חברה מוסרית, אכפתית וערכית באמצעות המעשים, המעורבות והבחירות שלנו גם כיחידים וגם כחברה. השבוע כל אותן מידות המוזכרות במהלך ספירת ימי ספירת העומר מהדהדות בעוצמה. בזכות הנחישות, האומץ והמסירות שלהם שעלתה להם בחייהם, זכינו לנס העצמאות והתקומה.

הספירה מלווה אותנו בתהליך של בניית בניין חיינו, והיא מעניקה משמעות לכל יום במסע של כל אחד ואחת מאתנו. ואין קיצורי דרך, לא ניתן לדלג מההתחלה לסוף. כל יום מקבל את ערכו בתהליך, ולכן, עלינו להסתכל על מה שהשגנו ולא על מה שעוד חסר בדרכנו להשגת מטרתנו. מצד אחד, הספירה מציבה לנו מטרה, יחד עם זאת, היא נותנת לכל ציון דרך שלנו ערך כשלעצמו.
היום כ-עם חופשי בארצו, וכ-אומה עצמאית אנו מקבלים הזדמנות להתבונן ולעבוד על המידות שלנו. הזדמנות להפוך לאנשים טובים יותר ממה שהיינו אמש. כך, ניתן יהיה להפוך את אותו מסע של דורות המלווה במחיר חיים כבד ושל נדודים, למסע שכל כולו תקווה והגשמה. אמן כן יהי רצון.

יהי זכרם ברוך, ורפואה שלמה ומלאה לכל פצועי הגוף והנפש,
בשורות טובות, וחג עצמאות שמח ❤️

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *