לך לך

השבוע פרשת לך לך (בראשית יב-יז)
פרשת לך לך היא הפרשה השלישית של ספר בראשית. בסוף הפרשה הקודמת, פרשת נח, התורה סיפרה לנו על משפחתו של אברהם אבינו, והשבוע הפרשה כולה עוסקת באברהם ובסיפור חייו.אנו פוגשים לראשונה את אברם, הוא אברהם אבינו, הוא אותו ילד שבגיל צעיר ניתץ את כל הפסלים של אביו, ושינה את פני כל העולם. אברהם אבינו הוא למעשה ראשון המאמינים בא-ל אחד ומייסד האומה העברית. השפעתו ומעמדו חבקו עולם. הפרשה פותחת בפסוק המוכר- "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה, בְּרָכָה".הציווי הראשון של ה' לאברהם- לקום ולהתחיל מחדש, ללכת למסע לארץ לא נודעת- ארץ כנען. ה' מבטיח את ברכתו לאברהם ולצאצאיו.אברהם מל את עצמו בגיל 99 וגם את בנו ישמעאל.הפרשה נחתמת בבשורה אותה מבשר ה' לאברהם:עתיד להיוולד לו ולשרה בן ושמו יצחק, למרות גילם המופלג.
הפעם אני בוחרת להתמקד בציווי של 'לך לך'-
הקריאה הזאת,  לא נאמרה רק לאברהם אבינו אלא "מעשי אבות – הם סימן לבנים", זו קריאה לכולנו. גם לנו יש דרך שאנחנו אמורים למצוא. 'כאן ועכשיו' זו קריאה שמהדהדת בליבנו. וכשחושבים על זה קצת יותר לעומק, הביטוי "לך לך" קצת מוזר (בכלל תנסו לתרגם אותו לאנגלית…). אנחנו כבר רגילים אליו, אבל מה הכוונה לך לך? ללכת לאן?
הרב דוד אגמון מסביר שאברהם אבינו אינו רק דמות היסטורית שמייצגת את תחילת האומה הישראלית,  והתורה עצמה היא לא רק איזה ספר היסטוריה שבא לתאר את קורות חייו של אברהם אבינו לפני כמעט ארבעת אלפים שנה, אלא התורה היא מדריך אישי לחיים, הדרכה חיה וקיימת לכל אחד ואחת מאתנו, כיצד לנהוג במהלך החיים. לכן, ע"פ המקובלים, אברהם אבינו הוא בעצם כח עצום שפועל בתוך הנפש של כל אחד ואחת מאתנו, כח שמסייע לנו להגיע לתכלית העבודה שלשמה אנחנו פה.  כדי להבין מיהו אברהם אבינו עבורנו כיום, עלינו לעסוק באותו ציווי שקיבל אברהם- 'ללכת מארצו, ממולדתו ומבית אביו,'  עליו לצאת מכל המוכר, וללכת אל מציאות חדשה. ציווי המתבטא בעבודה האישית שיש לכל אחד ואחת מאתנו במשך חיינו.
השבוע טסתי לחתונה בארצות הברית, ובאחת מהנסיעות שלי נתקלתי בתמרור שאמר  "WRONG WAY", ותהיתי אם היינו מתרגמים לעברית היה כתוב "דרך שגויה/לא נכונה" תמרור חשוב שללא ספק ברגעי האמת יכול להיות ממש לעזר הרי כולנו מתמודדים עם קשיים ועם מצבים לא רצויים. בחוויה האישית שלי אין ספק שכשאני מצויה על הדרך הלא נכונה, אני נתקלת ללא הרף ב׳תמרורים׳ ובסימנים של "את לא במסלול הנכון". מה שגורם לתחושה שהמציאות של החיים לעיתים בלתי אפשרית. ריבוי סימנים שכאלו למעשה דורש מאיתנו עצירה ועשיית חשבון נפש, לברר עד כמה נכונה דרכנו, ואז כמו שהוויז מעדכן- "מחשב מסלול  מחדש". אנחנו מחויבים לחשב גם כן.  אחרי הכל, אנו חיים בעולם דינמי ומתפתח, שבין אם נרצה או לאו הוא מחייב אותנו לצאת מהקונכייה.
"לך לך", לאן?- • האר"י הקדוש הסביר שאין אדם דומה לאדם אחר מיום בריאת האדם והלאה, ואין אדם אחד יכול לתקן מה שעל חברו לתקן. כלומר, שלכל אדם יש את היעוד והתפקיד המיוחד שלו, את התיקון שעליו לתקן בחייו, שבעבור זה ירדה נשמתו לעולם. לכל אדם יש טבע ותכונות נפש שמיוחדים לו, המתאימים והמסייעים בתהליך התיקון האישי. לכן, על כל אחד ואחת מאתנו מוטלת העבודה לצאת "מארצך ומולדתך ובית אביך", לצאת מאותם התנאים והתכונות הטבעיות שלנו. • הדבר הראשון שנדרש מאברהם אבינו הוא ללכת, להתקדם, להתעלות. זהו מסר שמהווה את אחד היסודות המרכזיים בחיינו, מימוש היכולות שלנו, ושיפור הקיים כמובן ע"פ יכולתנו. • הגעה והשגה של ציון דרך בחיים לא מקנה פטור של עשיתי כבר הרבה בחיי, להיפך הן מצמיחות אותנו לנקודת היעד הבאה.• להשתדל ממש כמו אברהם אבינו כמה שיותר להרחיב את מעגל ההשפעה שלנו.• מעשים טובים לעיתים יכולים לתת תחושה שעשינו מספיק ושמישהו אחר ייקח אחריות אז זהו שגם בתחום זה עלינו להתקדם ולבחון כיצד ניתן לעשות עוד. • הדרך הפחות מפורסמת, והפחות מוכרת, היא דרך האמת שלי בדרך לעצמי. שמצריכה אותי ללכת אל עצמי, ללכת אלי, או כמו בפסוק: "לך לך". אי שם בפנימיות  צרובה נקודת אמת, נקודה אלוקית, שמוחבאת לה בתוך ים של בלבולים והסחות דעת. כדי למצוא אותה, צריך לעזוב את "ארצך ומולדתך ובית אביך", ולאו דווקא במובן הגאוגרפי – לפעמים הכוונה לדברים שמקבעים אותנו, הרגלים שונים, חיקויים של דברים, פחד וכו דברים שלא באמת מובילים אותנו ליישוב הדעת, האושר והאמת הפנימית שלנו.לכן, כל אחד מאיתנו שמספיק אמיץ, ומספיק קשוב לשמוע את הקריאה, צריך לחפש, צריך ללכת, ללכת אל עצמו כדי למצוא את הדרך. בדרך יש הרבה ניסוי וטעיה. התהליך הזה מחייב עצירה ובחינה עצמית פנימית האם אני נמצא בדרך הנכונה, או שטרדות הזמן השכיחו ממני את העיקר וגרמו לחיים שלי להיזרק למקום אחר לגמרי.אז שימו לב-   רק בשנתו המאה נודע לו, לאברהם אבינו, שהוא בסך הכל בתחילת הדרך. חיים עשירים היו מאחוריו, ועם זאת מתברר לו שעדיין לא הגיע אל מימוש ייעודו. עובדה – רק עכשיו בגיל מתקדם שכזה מצווה עליו הקב"ה "לך לך…" משמע, שהוא, אברהם אבינו, מחדש האמונה המונותיאיסטית, שהיתה למהפכה הרוחנית הגדולה ששינתה את פני החברה האנושית עד לבלי הכר, הידוע באהבת האדם במיטבה והמפליא במידת הכנסת האורחים שלו למעשה עדיין רק בתחילת דרכו למימוש ייעודו. עד כה, כל ניסיונותיו היו הכנה בלבד, שלבים בעלייתו בסולם חייו. מאחלת לכולנו שנזכה להתקדם להמשיך, להשתכלל, ולהשתפר בסולם חיינו. שלא נחשוש לצאת לדרך לחיפוש האמת האישית והפנימית שלנו, ושנזכה לממש את יכולותינו וייעודנו. אמן כן יהי רצון.

שבת שלום ומבורך ❤

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *