חומש בראשית- פרשת בראשית- חזרה בזמן

Image by Bruno from Pixabay

השבוע אותגרתי במיוחד לכתוב. אומנם אנחנו מתחילים את הלימוד של החומש מבראשית, וזו השנה השביעית לפרויקט פרשת השבוע אך ישראל, מדינתנו, נמצאת כעת בשעת צרה אמיתית. מרצחים שפלים חסרי צלם אנוש חדרו לשטחנו, אנסו, רצחו וחטפו קשישים, נשים, ילדים ותינוקות בביתם. לא מדובר בשדה קרב ובהתעמתות בין צבאות, אלא בפעילות טרור מזוויעה בארצנו היחידה, שכל בר דעת הזדעזע ממנה.
אז מה כותבים כשכולנו כואבים ואבלים; חווים אסון שהאמנו שכבר לא יקרה לנו, בטח לא בסדר גודל שכזה. בדיוק חמישים שנה אחרי אסון מלחמת יום כיפור. ועתה, היקרים לנו מכל עדיין מצויים בחזית, ויש הרבה אי בהירות, וכן, גם הרבה חששות. יחד עם זאת חשוב לי להדגיש כי "עם הנצח לא חושש מדרך ארוכה." עם ישראל, עם נדיר ויפה. והשבוע זכינו לראות את הביטויים לכך, תרומות במיליונים, מזון, ציוד, סיוע נפשי ורפואי, מקום מגורים חלופי, רכבים המשנעים באומץ את כל הטוב הזה שנאסף ליעדים השונים ברחבי הארץ ועוד. לאחר תקופה כה ארוכה של מחאה שהובילה אותנו לפירוד, עם ישראל מתאחד ונמצא שם כל כולו עבור תושבי עוטף עזה, חיילי צה"ל ונפגעי המלחמה. והכל יוזמות פרטיות, פשוט מרגש ומעורר השראה.
פרשת בראשית עוסקת בסיפורי הבריאה וראשית האנושות וכלל הנבראים. הבריאה החלה באור שכולו תקווה, ולאחר השלמת יצירת התשתית ובריאת בעלי החיים בורא האל את האדם בצלמו ומפקיד אותו על הבריאה כולה.

אייל חסאן, מנהל בית ספר באשקלון מחדד,
"הבה נתעכב קמעא במושג "צלם אלוקים" – הפרשן עובדיה ספורנו (1550-1475, איטליה) מסביר כי ייחודיות האדם כנברא בצלם האל הנה ביכולת הבחירה החופשית "הצלם האלוקי הוא הבחירה החופשית". מעבר לפירושים הנ"ל ברור שבריאת האדם בצלם אלוקים כמו גם הציווי "פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה" מטילה עליו שליחות גדולה, המקפלת בתוכה אחריות רבה. כך גם אומר רבן גמליאל (אמצע המאה ה-1 התחלת המאה ה-2) לתלמידיו, "כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם? עבדות אני נותן לכם!" כל אדם, כל מנהיג חייב לדעת כי כל מסע, כל שליחות טומנים אחריות, ואת זה שכחו אדם וחווה אז, וגם היום בני האדם וחלק ממנהיגנו שוכחים זאת. דוגמא אישית? רק המלצה. משמעת ואחריות? לא תמיד… " במילים אחרות, "אייכה?" מהדד ביתר שאת. ומה שעוד ברור שהאויב המדובר איננו בנאדם, אלא מפלצת נחותה ופרימיטיבית שאפילו לכנות אותה חיה פוגע בבע"ח.

פרשת בראשית מתחילה בהפרדה בין אור לחושך, הכוונה כמובן היא לא רק לאור הפיזי שמאיר לנו את הדרך אלא מדובר גם באור הרוחני. תודעתנו הרוחנית עוזרת לנו להימנע מלמעוד באתגרי החיים. האור כמייצג את האמת, את הערכים הנצחיים, את הרוחני שמתעלה מעל עולם החומר, השגרתי, והחולף. השבוע לצערנו, חווינו בעוצמות את האפלה והחשכה של אותם בני עוולות המכונים 'חמאס'. בשבת בבוקר7 באוקטובר 2023, שמחת תורה תשפ"ד, אירעה מתקפת פתע על ישראל שביצע ארגון הטרור חמאס. בעקבותיה נכפתה על מדינת ישראל מלחמת 'חרבות ברזל'. מתקפת הפתע כללה טבח ביישובים וקיבוצים רבים בעוטף עזה, טבח המונים במסיבה ליד רעים, והתקפות אכזריות על מוצבים צבאיים. מלבד הטבח, חטפו המחבלים מעל מאתיים בני אדם (עדיין לא ברור בכמה חטופים מדובר), חלקם חיילים ורובם אזרחים, גברים, נשים, ילדים וזקנים, בחלקם בעלי אזרחות זרה ממדינות שונות.

מסביר לנו ראובן (רובי) ריבלין, נשיאהּ העשירי של מדינת ישראל "כאשר אלוהים אומר "יהי אור", הוא איננו מגרש את החושך. הוא מבדיל בין האור ובין החושך, לאור הוא קורא יום, ולחושך הוא קורא לילה. לא את האור מבקש מאיתנו התנך. התנך דורש מאתנו את הטוב, את המוסרי ואת הצודק. התנך מחפש את האדם הבוחר בכל יום. את האדם המתמודד עם הקושי, עם הרוע, ויכול לו…"

אז מה עושים כשנלחמים באפלה, ביצורים ללא ערכים הממוקדים בכוח המתבטא ב-הרג, הרס וחמס?

הרב ד"ר יונתן זקס מסביר,
"סיפור בראשית יצר דרך חדשה של חשיבה על העולם. בעולם העתיק של המיתוס, כמו גם בעולם המודרני של המדע, נודע מעמד מרכזי לרעיון הכוח, העוצמה, האנרגיה. וזהו הדבר שחסרונו מהדהד בפרק א' של ספר בראשית. אלוהים אומר "יהי" – ויש. שום דבר אינו מסופר פה על כוח, התנגדות, כיבוש או משחק כוחות. במקום כל זה, מילת המפתח של הסיפור, המופיעה בו שבע פעמים כדרכן של מילות מפתח בתורה, היא מילה לגמרי בלתי צפויה. המילה היא "טוב".
"טוב" היא מילה מוסרית. התורה אומרת לנו בפרקה הראשון דבר רדיקלי. משמעות המילה "תורה" היא הדרכה, הוראה – והמציאות שהתורה משמשת לה מדריכה ומורה היא מציאות מוסרית ואתית. השאלה שספר בראשית מבקש לענות עליה איננה "איך נוצר העולם?" אלא "איך אם כן ראוי שנחיה?". זהו שינוי הפרדיגמה המשמעותי ביותר שהתורה מחוללת. העולם שאלוהים ברא ושאנחנו מיישבים אינו סובב סביב כוח ושליטה אלא סביב האבחנה בין טוב ורע. לראשונה, הדת נעשתה אתית. אלוהים מתעניין בצדק, ברחמים, בנאמנות, בחסד, בכבודו של הפרט ובקדושת החיים… "
לשום טקסט אחר לא הייתה השפעה גדולה מזו על מחשבת המוסר, ושום ציוויליזציה אחרת לא אחזָה בחזון נשגב יותר על אודות מה שנקראנו להיות."

השבוע גם למי שהיה ספק, לא נותר ספק, ראינו את פרצופו האמיתי, המושחת והנתעב של האויב שחי לצידנו, החמאס ואת חזונו שאיננו כולל טוב או רע, אלא רק רוע בשיא התגלמותו. עזה ניתנה להם כתוכנית מקדימה להשכנת שלום, וכל מה שהם יצרו בכל התקופה הזו כולל הרס, אכזריות בלתי נתפסת, תלות כלכלית, נחשלות בהגדרה.
בימים אלו כשכל עם ישראל עסוק בעשייה ותרומה אני רוצה להודות על הזכות להיות חלק מהאומה הנפלאה הזו שמצליחה לתפקד באופן מעורר השראה ובאומץ לב גם כשהמנהיגות והכנסת כולה מדדה מאחור. אולי זה נובע בעיקר מתוך ההבנה שלנו האזרחים, אין משמעות לכוח, יוקרה ופרסום. אנו מבינים שאין לנו מדינה אחרת, אין לנו מקום אחר, זה ה-בית שלנו. אנו נלחמים על הבית שלנו!

"אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם, צוּר יִשְׂרָאֵל וְגוֹאֲלוֹ, בָּרֵךְ אֶת-מְדִינַת-יִשְׂרָאֵל, רֵאשִׁית צְמִיחַת גְּאֻלָּתֵנוּ. הָגֵן עָלֶיהָ בְּאֶבְרַת חַסְדֶּךָ וּפְרֹשׂ עָלֶיהָ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ וּשְׁלַח אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ לְרָאשֶׁיהָ, שָׂרֶיהָ וְיוֹעֲצֶיהָ, וְתַקְּנֵם בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ… מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב הוּא יְבָרֵךְ אֶת הַחָיָּילִים הַעוֹמְדִים עַל מִשְמַר אִרְצֵנוּ וְעַרֵי אֱלֹהֵינוּ. יִתֵּן ה' אֶת אוֹיְבֵנוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם. הַקָּדוֹש בָּרוּךְ הוּא יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבְעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם" וְנֹאמַר אָמֵן.

שבת רגועה ושופעת בשורות טובות❤️

מוקדש לכל האזרחים שמגינים עלינו בגופם, כל האזרחים העסוקים בנתינה ובסיוע, ולכל חיילנו, הגיבורים שלנו, המגינים ונלחמים באומץ לב נדיר בכוחות הרשע עבור כולנו. ה' ישמור אותם🙏🏼אמן.

תגובה אחת בנושא “חומש בראשית- פרשת בראשית- חזרה בזמן”

  1. רבן גמליאל" אומר, פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה", אינה רק שמקפלת בתוכה אחריות רבה, או הנה רק מטלה ושליחות, אלא שעלינו לכבדה ולקיימה, כי הנה גם תשובה ניצחת ומנצחת על מה שנעשה ע"י אויבינו האכזר.

    "אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם, צוּר יִשְׂרָאֵל וְגוֹאֲלוֹ, בָּרֵךְ אֶת-מְדִינַת-יִשְׂרָאֵל, הָגֵן עָלֶיהָ בְּאֶבְרַת חַסְדֶּךָ וּפְרֹשׂ עָלֶיהָ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ וּשְׁלַח מאוֹרְךָ וַמתבונתך לְרָאשֶׁיהָ, שָׂרֶיהָ וְיוֹעֲצֶיהָ, וְתַקְּנֵם בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ לקיום עם ישראל עדי עד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *