הפטרת פרשת מטות- עבודת מידות!

Image by Gerd Altmann from Pixabay

כבר בתחילת ההפטרה (תחילת הספר) ה' מבהיר לירמיהו את שליחותו- "(ד) וַיְהִי דְבַר־יְהוָה אֵלַי לֵאמֹר׃ (ה) בְּטֶרֶם אצורך [אֶצָּרְךָ] בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ וּבְטֶרֶם תֵּצֵא מֵרֶחֶם הִקְדַּשְׁתִּיךָ נָבִיא לַגּוֹיִם נְתַתִּיךָ׃.. (י) רְאֵה הִפְקַדְתִּיךָ הַיּוֹם הַזֶּה עַל-הַגּוֹיִם וְעַל-הַמַּמְלָכוֹת לִנְתוֹשׁ וְלִנְתוֹץ וּלְהַאֲבִיד וְלַהֲרוֹס לִבְנוֹת וְלִנְטוֹעַ:" (ירמיהו פרק א') בפסוק י' מופיעים ארבעה פעלים של חורבן והרס ורק שניים של בנייה ושיקום. ניתן להבין שירמיהו הוא בעיקר נביא תוכחה לישראל, לגויים ולממלכות. לקראת סוף הספר מופיעות נבואות רבות של ירמיהו לעמים השונים. ירמיהו נבחר לתפקידו מראש, ומצוין בהפטרה שהעבודה הזרה היא החטא העיקרי של עם ישראל. ירמיהו בנוסף לתוכחותיו מזכיר לעם ישראל את עברו האידיאלי, את יציאת מצרים, מתן תורה והקמת המשכן, בפרק ב' – "(א) וַיְהִי דְבַר-ה' אֵלַי לֵאמֹר: (ב) הָלֹךְ וְקָרָאתָ- בְאָזְנֵי יְרוּשָׁלַם לֵאמֹר כֹּה אָמַר ה' זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה: ג קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לה' רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה כָּל-אֹכְלָיו יֶאְשָּׁמוּ רָעָה תָּבֹא אֲלֵיהֶם נְאֻם-ה':"

אין ספק שאנו מצויים בעבודת מידות מתמשכת. מה לגבי עבודה זרה? מבחינתי הטלפון הסלולרי, המיחשוב והטכנולוגיה בכלל הפכו להיות פולחן משמעותי מידי בחיינו… ומה היה לנו בחדשות לאחרונה? מה באקטואליה? ביום ששי האחרון, שמענו על הורי החיילת הבודדה ששמה קץ לחייה, החיילת מיקה לוויט שהגיעה לבדה לארץ עם חלום להתגייס לשירות קרבי, אינספור כותרות ושיח על 12 הצעירים הישראלים, החשודים באונס צעירה בת 19 באייה נאפה שבקפריסין,  על הרס והשחתה של בתי מלון על ידי צעירים ישראלים, התינוקת יסמין וינטה שנחנקה למוות על ידי הסייעת בפעוטון בו היא שהתה, נחשפה פרשת אונס קבוצתי קשה בה על פי החשד נאנסה ילדה בת 11 על ידי ארבעה בני גילה, הגננת מראש העין שהתעללה קשות בפעוטות שבפעוטון שלה, תושב ראשל"צ שטייל עם כלבו בגן ציבורי בעיר והותקף באלימות קשה על ידי מספר גברים עד שהוא וכלבו איבדו את הכרתם… אינספור חדשות קשות לעיכול שמלוות בסירטונים הממחישים את תוכנם ומעוררות כעס ותיסכול שלא לדבר על תחושת חוסר האונים. ידוע שהתקשורת, מהדורת החדשות וכו' נוטים לשים דגש ולפרסם בעיקר התנהגות שהיא לא ראויה, שהיא ביטוי לכשל ערכי, אירועים שמזעזעים את הנפש. כמובן, שאין זה אומר שאין גם מעשים ערכים, המביעים אכפתיות וטוב כמו שאנו מכירים. אלא שהמסר לדעתי שעצם קיומם של מעשים נפשעים, אכזריות, חוסר רגישות ותשומת לב, חוסר איכפתיות וראיית האחר הם כמו פעמון שזועק, שקורא לנו לצאת מהנוחות שלנו ולבחון כיחידים וכחברה מה חלקנו בזה, מה צריך לעשות כדי ליצר שינוי תודעתי וחברתי? מה הערכים, נורמות ההתנהגות, ומהו החינוך שאנו מקנים לילדנו? מהו "האני מאמין" שמעצב את האישיות של ילדנו ושלנו כפרטים וכחברה? לאן אנחנו הולכים?

הנביא ירמיהו תפקידו היה לעסוק בתיקון המידות והמעשים של בני ישראל והגויים, וכנראה שהשם של ירמיהו כבר מעיד על הכיוון, מלשון להרים למעלה את המעשים, המחשבות, הקטנות… לכן, לכל אחד ואחת מאתנו צריך ונכון שיהיה נביא ירמיהו פנימי שמלווה ומנחה ויותר מכל מתזכר לגבי הדרך הראויה להלך בה. התורה היא מורה דרך רוחני עצום לחייו של האדם. ובאותו הקשר הנשיא ראובן (רובי) ריבלין משתף -"…לבי אומר לי כי חופש הבחירה תמיד נמצא בידינו, ועתידנו אינו נקבע בידי גורל אדיש וקר. אילו רק היתה החברה ביהודה פחות דורסנית ויותר קשובה, פחות אחידה ויותר מאוחדת, אולי היה גורלנו שונה.
אני מאמין, כי גם היום מהדהד קולו של הנביא בין שברי ירושלים הקדומה. הוא עדיין קורא לנו להיטיב לראות כי מתחת למציאות הפוליטית והמדינית, רוחשת מציאות אחרת. מציאות חברתית ותרבותית, מציאות אישית ואנושית. מתוך הכאב והחורבן, הוא מוסיף להשמיע לנו כי קיים עדיין אמון בעם המיוחד הזה, ועדיין יש תקוה.
אני מתפלל שיחד עם מילותיו הנוקבות של ירמיהו, איש האמת הכואבת, נזכה גם לתקן ולרפא ולהביא להתגשמות נבואות נחמותיו: "כֹּה אָמַר ה', הִנְנִי שָׁב שְׁבוּת אָהֳלֵי יַעֲקוֹב וּמִשְׁכְּנֹתָיו אֲרַחֵם. וְנִבְנְתָה עִיר עַל תִּלָּהּ, וְאַרְמוֹן עַל מִשְׁפָּטוֹ יֵשֵׁב"." אמכי"ר.
שבת שלום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *